Henrik Hult har sprungit på silvertid och ger tips

 Henrik Hult (Pär Bjelkmar) – löpning – 2013-10-24

Henrik Hult
Så var dagen här. Jag (HH) och Perra (Pär Bjelkmar, PuppyTS) ut på äventyr. Ijuni sprang vi en fin tur på Roslagsleden mellan Söderbykarl och Grisslehamn och nu var det dags för Urban 7 Summits. Skulle bli distansrekord för mig (tidigare låg på ca 51k) och ett bra pass för Perra som klarar betydligt mer (t.ex. CCC i September).

Precis som i juni fick vi en dag med strälande väder. Vem hade räknat med 12 grader och sol i slutet på oktober. Tog bussen ut till Ekebyhovsbacken och startade på toppen klockan 07:38, 12 minuter innan färjan gick. Vi tog baksidan ner och in på 5km slingan. Lite brant att ta sig ner för åsen men vi var framme på 7 minuter. Lite onödigt tidig start visade det sig men vi hade inga allvarliga rekordplaner. På färjan blev vi överraskade av det nya biljettsystemet där man måste betala innan påstigning eller med SMS. Som tur var hade jag vid något tillfälle aktiverat SMS betaltjänsten, så det löste sig. På andra sidan följde vi Albysjöns västra strand och det gick galant upp till Flottsbro. Sen provade vi södra vägen genom skogen vilken också gick fint ochvidare bort mot Högdalstoppen.

Redan efter Huddinge centrum började dock Perra få problem med sitt knä, vilket
händer ibland när han springer asfalt. Vi gjorde en liten navigationsmiss på vid avtaget från Myrängsvägen in på cykelbanan och tappade några minuter på det, men inget allvarligt. Var lite orolig för området vid Högdalstoppen då det skulle finnas tre toppar där och mina farhågor blev snart besannade. En stor återvinningscentral låg mitt i området och för att slippa ta vägen över Fagersjötoppen började vi passera på vänster sida. Ganska snart insåg vi misstaget och vände tillbaka och över Fagersjötoppen och sedan upp på
Högdalstoppen. Utan att ha rekat ordentligt verkar bästa vägen vara att följa 271:an runt Fagersjötoppen på höger sida och sedan följa grusvägen upp mellan topparna. Upp kom vi dock och sen ner på andra sidan. Blev en liten tur genom skogen, då vi planerat att följa Enskedevägen mot Hammarby.

På väg mot Hammarbybacken hade Perra’s knäproblem fortfarande inte gett med sig och han tog beslutet att bryta efter Hammarby. Tråkigt såklart men rätt beslut. Tog toppen tillsammans och vände tillbaka och över Skanstullsbron för att följa Götgatan genom city. Perra tog ner i tunnelbanan vid Skanstull och jag vidare genom Gamla stan. Valde vägen över Västerlånggatan och Drottninggatan. Det var en chansning, då det ju alltid är mycket folk där. Samtidigt tror jag  den vägen är lite kortare och med färre övergångsställen. Det var en del zackande men till slut var jag framme vid Haga Forum där Johan (aka
Valpen) skulle vänta med kaffe, buljong och ombyte. Johan hade dock fått punka på cykeln och fick ta bussen ner från KTH. Han blev några minuter sen vilka jag ägnade åt ett besök i den mycket lägligt uppställda ”Holken”. Tog lite tid på mig, blev nog ca 10 minuter, men sen upp till Hagatoppen. Tog den branta vägen upp från parkeringen (verkar gå en lite mindre brant stig på vänstersidan) och sen ner på andra sidan. Snart behövdes det fattas beslut. Jag hade kartmätt vägen längs Sollentunavägen som något kortare än den mycket
finare vägen längs med Edsviken. Kände mig fräsch så jag tog Edsviken.

Klockan började ticka upp mot 5 timmar och det är precis då mina kolhydratreserver börjar  ta slut. Har upplevt det några gånger, men då alltid nära målet så jag har aldrig behövt ta mig igenom det. Nu blev jag rätt orolig i magen och fick lätta illamåendekänslor. Tog det lite lugnare ett tag och det blev inte värre. Började få svårt att stoppa i mig energi i det här läget och lätt huvudverk. Är rätt säker på att jag druckit för lite och var lite låg på elektrolyter. Gick nu över på enbart gel, sportdryck, vatten, salt och GT, för att lättare få i mig nödvändig energi. Tog det lugnt upp till Väsjöbackenstopp och insåg att jag inte skulle ha någon chans på Falk’s tid, men rätt god marginal till övriga tider.

Framme på Järvafältet blev det skönt med lite mjukare underlag. Jag är ju egentligen ingen asfaltskille även om det blir mest asfalt när jag springer till och från jobbet. Kroppen kändes nu mycket bra, men jag vågade inte trycka på  förrän efter  E18 passagen. Mitt på Järvafältet blev jag orolig då min Garmin 610 började signalera på låg batterinivå. Vore ju otroligt förargligt om den lägger av nu. Perra hade ju en mycket längre batteritid på
sin GPS, men det tänkte vi ju inte på när vi skiljdes åt. Garmin höll dock ända fram och lade av i först i bilen på väg hem. Efter passering E18  försökte jag lägga in en extraväxel och kroppen svarade hyggligt. Precis när jag fick syn på Bruketbacken kom frun tutande för att vara framme med bilen vid målgång. Fick extra mental energi att trycka på ända in. Halvvägs upp för skidbacken spräcktes en blåsa och sved till, men nu kunde inget få mig att stoppa. Knäppte sista bilden efter 72km och tiden 7:29. Otroligt skönt. Perra ringde precis när jag nått toppen på backen. Riktigt kul äventyr!

Nedan följer några tips till andra som vill ge sig på utmaningen.
– Vi hade skrivit ut kartor från Google Maps som vi följde hela vägen. Fungerade
alldeles utmärkt.
– Jag, som oerfaren på denna sträcka packade alldeles för mycket energi. Hade läst att jag borde få i mig 600kcal/h och hade laddat upp med nötter, banan, smörgås med marmelad och jordnötssmör, gels, salt, mm. Hade ca 2.3l vatten och 50cl sportdryck, med extra pulver. Sen skulle jag ju få påfyllning efter ca 40km. Vid mål vägde rycksäcken 3.5kg, vilket betyder att jag släpat säkert 2.5kg för mycket. Känns lite onödigt. Totalt fick jag i mig ca 2000kcal. Det är lätt att hitta, men det var lite klurigt vid Högdalstoppen, se tips i
texten ovan.
– Längs Edsviken följde jag vattnet första halvan tills jag kom fram till en båtförvaringsplats. Där jag tog till vänster vilket inte var optimalt. Jag fick några onödiga backar på väg fram. Stigen till höger om båtklubben verkar bättre.

Min GPS-plot finns på följande länk:
http://connect.garmin.com/activity/394970958

Detta inlägg publicerades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s